• First Erasmus+ in Barcelona

    Régi álmom valósult meg azzal, hogy eljuthattam Spanyolország egyik legszebb városába. Barcelona egy mindig nyüzsgő, élettel teli vidám város, ahol rengeteg látnivaló van. 2022. július 4-17. között az Europass Teacher Acadamy által szervezett Creativity, Innovation, Motivation and new Teaching Methodologies továbbképzésen vettem részt. Nekem ez volt az első Erasmus+ továbbképzésem, amit már nagyon izgatottan vártam.

    A képzőintézmény a város központjában található, körülbelül 1-2 perc sétára a mindig emberekkel teli La Rambla sétáló utcához, ahol nem telt el úgy nap, hogy egy keveset ne sétáltam volna. Első héten a trénerünk a mindig vidám és mosolygós, olasz származású Federica Di Bartolomeo volt. Egy nagyon közvetlen és lelkes személyiség volt, akivel csak úgy repült az idő. A hetet két bolgár, egy olasz, egy portugál, egy német, egy litván, egy horvát, két lengyel és öt magyar pedagógus társaságában töltöttem. A második héten a spanyol származású Christian González tartotta az órákat. Christian egy nagyon gyerekközpontú személyiség, akin látszik, hogy mindene a szakmája. Gyakran használt olyan figyelemfelhívó módszereket az órákon, amiket a gyerekekkel is szokott. Már ezek olyan új dolgok voltak, amiket a későbbiekben bármelyik kolléga alkalmazni tud. A második hét két román, egy német, egy osztrák, egy lengyel, öt görög és négy magyar pedagógus társaságában telt el.

    Megismerkedtem különféle kreativitást fejlesztő módszerekkel, online felületekkel és alkalmazásokkal, amelyekkel interaktívabbá és érdekesebbé tudom tenni a tanóráimat. Ezzel biztosítva a gyerekek érdeklődésének fenntartását, motivációjuknak megteremtését. Ezek mind olyan felületek, amelyeket iskolában is tudok alkalmazni, illetve távoktatás során is egyaránt. Új tanítási módszereket tanultam meg, amikkel még gyerekközpontúbban tudok tanítani. A két hét alatt igyekeztem kihasználni a szabadidőmet és minél több helyi látványosságot megnézi: Mercado de La Boqueria, Barcelona kikötője és a Columbus szobor, La Plaza De Cataluna, Sagrada Família, Park Güell, Grácia negyed, Montjuic, Museu Nacional D’Art De Catalunya, Las Golondrinas, Laberinto de Horta, Hospital de Sant Pau, Aquarium és a Parque de la Ciutadella. Nagyon örülök, hogy Erasmus+ keretén belül eljuthattam erre a képzésre, hiszen az ott megtanultakat felhasználva képes leszek kreatív és motiváló módszerek segítségével tanórákat tartani.
    Horváth Eliza

     

  • Rovinj

    2022 júliusában egy Erasmus kurzuson vettem részt. Egy hihetetlenül hatékony módszerrel ismerkedtem meg. A módszer neve: Varázsold elő tanítványodból a talentumot- Komplex 3+T.

    A T betű a tudatosságot takarja. Mire jó tudatosság elvének alkalmazása? Értelemadás, beavatás melynek gyümölcs a megértés és a motiváció. Az  elméleti tudás és annak alkalmazása után jön a jó osztályzat, a sikerélmény. Tanár és tanítvány közösen keresi a megoldást: fontos a harmonikus kapcsolat kiépítése. Az önálló és team kutatások, vizsgálatok során a diák a tanulás és felfedezés örömét és sikerélmény él át.

    A módszer a tanuló személyiségét és a képességei fejlesztését holisztikusan közelíti meg. Célja, hogy a tesztelést és az azonosítást megelőzően, a tehetség kibontakozásához szükséges kognitív, affektív és szomatikus képességeket párhuzamosan, komplex módon fejlessze. Ezzel lehetőség nyílik olyan tehetséges diákok azonosítására, akik a tesztelést megelőző átfogó képességfejlesztés nélkül rejtve maradnának.

    Teljesen lenyűgözött az előadó Orbán Sándor személye, lendülete, eredményei és a módszerébe vetett hite. Hálás vagyok, hogy megismerhettem, és azért is hálát érzek, hogy vannak még ilyen emberek, akik a szívükön viselik a nehezebb sorsú (akár anyagi körülmények, akár testi, akár értelmi fogyatékosság miatt) diákok életét, boldogulását.
    Lucza Nóra

  • Content and Language Integrated Learning

    2022. július 10-16. között a CLIL: discovering the world through English továbbképzésen vettem részt Horvátországban.

    Rovinj egy gyönyörű tengerparti város. Hangulatos óvárossal rendelkezik, minden sétánk alkalmával újabb és újabb dolgokat fedeztünk fel. A városban pezsgő élet folyt, első este például egy kórus tagjai énekekeltek a járókelőknek az óváros különböző pontjain. A tengerpart gyönyörű, szebbnél szebb öblök csábítják fürdőzésre a turistákat. A képzés egy helyi iskolában volt. Július eleje ellenére az iskolában kifejezetten kellemes volt a hőmérséklet. Az iskola az óvároshoz közel, a város minden részéről könnyen és jól megközelíthető helyen volt.
    Tartalmas és hasznos egy hetet töltöttem Rovinjban. A csoportban egy olasz férfi volt, mindenki másnak az anyanyelve magyar, ennek ellenére angolul folyt a képzés. Marco miatt a szünetekben is angolul kommunikáltunk. A tréner Rézműves Zoltán volt, akinek az oktatási módja, az elkötelezettsége a CLIL iránt nagyon figyelemre méltó. A képzés során számtalan olyan technikát ismertünk meg, amelynek a segítségével péntekre mindenkinek összeállt egy saját CLIL tanítási órája is. A képzés vasárnap délután egy kötetlen beszélgetéssel és egy közös vacsorával kezdődött az egyik helyi étteremben. A képzések a délelőtti és a kora délutáni időszakot foglalták magukba. A csoport minden tagja figyelte a szünetek időtartamát így csúszás sem volt. A szombati napon egy közös hajókirándulással zárult a program, amely során a környéket még jobban meg tudtuk ismerni.
    Nagyon örülök az Erasmus+ program keretében eljuthattam erre képzésre. Az itt tanultakat a mindennapokban is tudom alkalmazni, így izgalmasabbá tudom tenni a tanulás-tanítás folyamatát.
    Tényi Blanka

  • Reykjavík

    2022. július 17-23. között a PROJECT MANAGEMENT SPAIN ERASMUS PLUS, S.L.U. által szervezett Climate cares! Education for a better environment továbbképzésen vettem részt Reykjavíkban. Reykjavík egy nagyon pici, de annál izgalmasabb főváros. Épületeinek nagy része még mindig hullámlemezzel van borítva, amelyek többnyire színesek.

    A képző ugyan abban az időben 9 tanfolyamot bonyolított le a városban, közel 200 résztvevővel. Emiatt a város több pontján tartották a képzéseket. A tanfolyamunk órái a délelőtti időszakban voltak megtartva CenterHotel Plaza Mirgardur épületében. A tanfolyam vezetője, trénere az spanyol származású Carmen Montesinos volt, akinek temperamentumos stílusa végig fenntartotta az érdeklődést és a figyelmet. A csoportmunkák során nagy figyelmet fordított arra, hogy az azonos nációjú részvevők ne, vagy csak kis létszámban kerüljenek egy csoportba. A csoportunkban 8 német, 4 horvát, 3 spanyol, 1 olasz, 1 lengyel, 1 francia és még 1 magyar résztvevő volt, akikkel nagyon tartalmas és izgalmas hetet töltöttünk együtt. Sok csoportmunkát megismertem, amelyek nem kizárólag a környezetismeret tanítása során alkalmazhatók, de tanulókat érzékennyé teszik a környezetük, illetve a fenntarthatóság, a jelenleg zajló környezeti problémák iránt. Megtanultam olyan technikákat, amiket iskolai környezetben hatékonyan tudok alkalmazni a tanórákon és azokon kívül egyarán; ezek segítenek majd a felelősségteljesebb gondolkodás kialakításában. A képzés ideje alatt, délutánonként körbe jártuk a sziget Reykjannes félszigetét, megismerve több nevezetességet is, illetve ellátogattunk egy geotermikus erőműbe, hogy megismerjük, a szigeten lakók hogyan hasznosítják a vulkanikus terület adta energiaforrásokat.

    A képzésen tanultakat be tudom építeni a mindennapi nevelőmunkámba, az osztálytermi környezetben és azon kívül is. Az itt tanultaknak köszönhetően a gyerekeket még felelősségteljesebb gondolkodásra tudom sarkallni, és remélem, az ő lelkesedésük hatással lesz környezetemben élőkre egyaránt. Csakúgy mint a a családjukra, az iskolatársaikra és a tanáraikra is, ezért is hálás vagyok az Erasmus+ programnak.

    Sarkadi Nóra

  • Isernhagen

    A tanév végén 2022. július 27 és július 1 között a sikeres Erasmus+ pályázatunk keretén belül alkalmam nyílt szakmai látogatást tenni a németországi – Isernhagen Gymnazium – iskolába. Isa Perret tanárnő, akivel korábbi cambridge-i Erasmus tanfolyamon ismerkedtem meg, állította össze az egyhetes iskolalátogatási programomat. A látogatás folyamán megismerkedtem az iskola életével és szakmai munkájával. Részt vehettem szakórákon – CLIL történelem, testnevelés, angol és irodalmi szövegelemzés óra, de a délutáni méhészkedés is egyedülálló élményt nyújtott. Egy nagyon fiatalos, élénk szakmai közösségbe csöppentem, ahol mindenki nyitott volt a közös munkára.

    A diákokon látszott, hogy fegyelmezett munkához szoktak, bátran meg tudták fogalmazni véleményüket, érdeklődést mutattak Magyarország iránt, kihasználták az alkalmat, és számos kérdést tettek fel Magyarországgal, az oktatási rendszerünkkel, diákjainkkal kapcsolatban. 

    Az egy hét során szerzett tapasztalatok alapján, hasznos, remélhetőleg a későbbiekben megvalósítható szakmai munkánkat előmozdító ötletekkel tértem haza, mint például a dokumentum vetítők alkalmazása a tanórákon vagy a gyakorlati életre való felkészítő foglakozások bővítésének fontossága.

    Különösen nagy örömömre szolgált, amikor hazaérkezésem után pár nappal levelet kaptam Ms. Perrettől, melyben felvetette, hogy iskoláink közötti diákcsere programot indítsunk. Természetesen nagy lelkesedéssel számoltam be Kis Mihály, igazgató úrnak a felkínált lehetőségről, és ahogy arra számítottam, zöldutat adott a programnak. A Grosics tanári gárdája mindig szívesen kapcsolódik be nemzetközi programokba, melyek segítségével tanulóink látásmódja, szociális kompetenciái, idegen nyelvtudása bővül, fejlődik.            https://www.gymnasium-isernhagen.de/2022/07/02/erasmus-plus-besuch/

    Muszula Mária

  • Implementing the Rogerian principles with Person-Centered approaches

    A pandémia alatt elmaradtak a külföldi tanfolyamok, de az idei nyár újra szabad utat adott. Idén megint részt vehettem az Erasmus + mobilitásán. Challenges and Solutions for 21st century Teachers: Implementing the Rogerian principles with Person-Centered approaches című továbbképzést válaszotottam, mert a téma nagyon felkeltette az érdeklődésemet. Carl Rogers, amerikai pszichológus, a humanisztikus pszichológia egyik alapítója volt. Az előadásokon arról tanultam, hogy Rogers alapelveit hogyan lehet alkalmazni az oktatásban.

    A tanulók képesek megérteni saját viselkedésüket, és ennek tudatában képesek változtatni. Ehhez elengedhetetlen a pedagógus részéről az empátia, a feltétel nélküli pozitív elfogadás, hitelesség, és a bizalmon alapuló nyílt kommunikáció. A diákok a tanárral együttműködnek, megértik és elfogadják a szabályokat, stabil kapcsolatot építenek ki.

     

    Ezen kívül az érzelmi nevelés fontosságáról, az érzelmi intelligencia fejlesztéséről, a motivációról, a stresszkezelésről és a kiégésről tanulhattam. Ez az egy hét gyorsan eltelt, amit az érdekes témán kívül az oktatónak is köszönhettem. Szász Ramóna magasan képzett rogers-i coach, a Rogers Coaching Centre vezetője változatos, feladat orientált napokat szervezett, miközben az elméleti tudást is átadta.

     

     

    Délelőtt az iskolában tanultam, a délutánjaimat szabadon tölthettem. Rovinj csodálatos utcái, partszakaszai, óvárosa teljesen rabul ejtett. Az utolsó nap egy hajókirándulás zárta a programot, ahol az oklevelet is átvehettem.

    Ez az egy hét nagyon tartalmas, élményekkel teli kikapcsolódást nyújtott.

     

    Mogyoródi Tímea

  • Barcelona

    2022.július 11-16. között az Europass Teacher Academy által szervezett Stress Management and Recognition: Key Strategies for Teachers továbbképzésen vettem részt Barcelonában. Barcelona egy rendkívül sokszínű és izgalmas város. Nevezetességeit Antoni Gaudi (1852-1926) katalán építész és tervező munkássága határozza meg, aki a spanyol szecessziós mozgalom egyik legérdekesebb, legeredetibb egyénisége volt.
    A képzőintézet székhelye Barcelona szívében található, közel a nyüzsgő és híres La Rambla sétáló utcához. A tanfolyam órái a délelőtti és a délutáni időszakokat felváltva érintették. A tanfolyam vezetője, trénere az olasz származású Federica Di Bartolomeo volt, akinek nyugodt, kiegyensúlyozott és lelkes  stílusa az képzés időtartamát igazán érdekessé és különlegessé tette.

    Egy rendkívül tartalmas és hasznos hetet tölthettem el három görög, egy német, egy szlovén, két angol és hét magyar pedagógus társaságában. Megismertem azokat a legújabb tudományos kutatási eredményeket és bizonyítékokat, amelyek a szorongás és a tanulók teljesítménycsökkenése közötti összefüggéseket mutatja be és elemzi. Megtanultam olyan a stresszkezelési stratégiákat és relaxációs technikákat, amiket iskolai környezetben hatékonyan tudok használni és alkalmazni. Segít majd csökkenteni a tanulók szorongását például versenyek és dolgozatírás elött. Képessé teszi diákokat arra, hogyha kissé elfáradtak és lankad a figyelmük, akkor képesek legyen újra fókuszálni a feladatra. Segíteni fogja őket abban, hogy egy kialakult konfliktushelyzetben minél előbb megnyugodjanak és képesek legyenek higgadtan átgondolni azt, hogy a kialakult helyzet feloldására milyen – minkét fél számára elfogadható – megoldás szülessen. A legutolsó napon pedig szervezett program keretében meglátogattuk Barcelona nevezetességeit, mint például: Sagrada Família, Güell park, Casa Mila,  Casa Batlló, F.C Barcelona stadiont.

    Nagyon örülök az Erasmus+ program keretében eljuthattam erre képzésre, hiszen az ott tanultakat felhasználva képes leszek egy harmonikusabb és nyugodtabb légkört teremteni az iskolában és azon kívül, ezáltal is fejlesztve a saját és diákjaim érzelmi intelligenciáját.
    Kiska Réka

  • Amszterdam

    2022. nyarán Amszterdamban vettem részt egy Erasmus+ tanári továbbképzésen, az Europass Teacher Academy szervezésében. Címe: Student-Centered Classroom: Teachers as Promoters of Active Learning. A továbbképzésen 4 finn, 2 spanyol és 4 magyar pedagógus volt. Az órák reggel 9-től délután 2-ig tartottak. Az órák érdekesek voltak, sokat beszélgettünk a résztvevő országok oktatásáról, kiknél hogy valósulhatnak meg az épp bemutatott új módszerek, technikák. Megvalósulhatnak-e egyáltalán? Tanultunk a különbözőségek elfogadásáról, a kritikus gondolkodásról, UDL-ről, a flipped classroomról és sok új módszerről néztünk videót.

    A tanfolyam után minden délután volt lehetőségünk felfedezni Amszterdamot. Az iskola a város központjában volt így gyalogosan mindent meg tudtunk nézni. Egyik délután gyalogtúrát szerveztek nekünk, melyen sok érdekességet, szépséget láthattunk. Egy másik napon elmentünk hajóval várost nézni a csatornákon. Idegenvezetőink nagyon érdekesen meséltek Amszterdam látnivalóiról, nevezetességeiről. A híres Rijksmúzeumba is ellátogathattam. Szombati napon egész napos program keretében a közeli szélmalmokhoz kirándultunk többen.
    Örülök, hogy ismét egy szép városban, hasznos kurzuson vehettem részt az Erasmus+ keretén belül.
    Gyöngyösiné Vermes Zsuzsanna

  • Stress Management and Recognition: Key Strategies for Teacher

    Nehezen szántam rá magam a programhoz való csatlakozásra. Tartottam attól, hogy az angol nyelvtudásom kevés lesz a tanfolyam sikeres elvégzéséhez, vagy hogy kellemetlenül fogom magam emiatt érezni. Iskolánk pályázati koordinátorai hathatós 😊 rábeszélésére mertem csak belevágni. Biztosítottak a támogatásukról, amit valóban végig maximálisan meg is kaptam. Barcelonában jártam már, amikor 3 éve meglátogattam legnagyobb lányomat, aki egyetemistaként fél évet tanulhatott ebben a gyönyörű városban. Sokat dobott az önbizalmamon, hogy volt már helyismeretem. Ettől függetlenül szorongtam…És mi történt? Minden percét imádtam a Barcelonában töltött egy hétnek. Empatikus, megértő, angolul gyönyörűen beszélő tanfolyamvezetőnk volt.A csoporttársaknak is köszönhetően nagyon jó volt a hangulat. Olyan új ismeretek birtokába kerültem, amelyeket egészen biztosan hasznosítani fogok tudni a jövőben.

    Iskolánkban az érzelmi nevelés kiemelt fontosságú. Ennek az egyik alapköve az érzelmi intelligencia. Vezetőként az általam megszerzett tudás birtokában még hitelesebben tudom majd képviselni ezt az utat. Saját tanóráimba is mindenképpen beépítem a stressz oldását célzó gyakorlatokat. Bemutató órákat tartok majd kollégáimnak, ahol ízelítőt kaphatnak abból, hogy egy ilyen gyakorlat hogyan tud pl. egy konfliktushelyzet pozitív kimenetelében segíteni, vagy egy dolgozat előtt szorongást oldani, akár a fáradt tanulókat újra „energetizálni”, illetve, hogy mekkora szerepe van a táplálkozásnak is a wellbeing-ben.
    Köszönöm a lehetőséget, hogy ennyi élménnyel, tapasztalattal és tudással gazdagodhattam!
    Gerencsérné Pálinkás Ildikó

  • Make it Easy, Make it Real!

    2022. júliusában Firenzében vettem részt Firenzében nyelvtanárok részére meghirdetett Creative Strategies for Language Teachers: Make it Easy, Make it Real! továbbképzésen, melyet az Europass Teacher Academy szervezett és bonyolított le. Firenze Olaszország egyik legszebb régiója, Toszkána fővárosa. Az Arno folyó két partján, annak gyönyörű völgyében elterülő város nagyon régi múltra tekint vissza, a „reneszánsz bölcsője” a művészet és építészet fellegvára.
    A tanfolyam színhelye a központban található, ahol heti 3 alkalommal délelőtt, a további napokon délután 2-től voltak az óráink megtartva. A tanfolyamot Lucy Tasca tartotta, aki fantasztikus tudásával, szakmai hozzáértésével, végtelen kedvességével egy igen színvonalas továbbképzést biztosított számunkra, s emellett a helyi, kevésbé ismert helyekre is elirányított minket, ahol a legjobb a jégkása, legfinomabb a cannoli (olasz finomság)  vagy kiváló a kilátás az egyik kis eldugott kávézóból a könyvtár tetejéről.


    Szerencsére viszonylag kicsi volt a csoportlétszám, így mindenki aktívan részt tudott venni a foglalkozásokon. Pármunka, csoportmunka, frontális és egyéni váltogatta egymást folyamatosan. Rengeteg új feladattal ismerkedtünk meg, igazi műhelymunka vált lehetővé, ahol 3 holland, 1 francia, 1 német, 1 szlovák, 2 magyar és 2 spanyol nyelvtanár osztotta meg többéves tapasztalatát, ötleteit, anyagait egymással. Érdekes volt megtapasztalni, hogy a problémák mindenhol ugyanazok, bármerre nézel a világban: kevéssé motivált gyerekek, hogy is lehetne őket felrázni, lelkesebbé tenni. Tanultunk arról, hogy lehet mind a hagyományos, mind a digitális eszközökre összpontosítva, mesemondással, zenével, filmekkel segíteni a tanulók nyelvi készségeinek fejlesztését, művészetek, kreativitás kiaknázásával. Nyelvtanárként célunk a motiváltság fenntartása érdekében a tanulók kreativitásának és elkötelezettségének elősegítése, ismeretek elsajátítása a nyelvre alkalmazott nyelvészeti és pszicholingvisztikai legújabb kutatásainak megismerése, alkalmazása.
    Csoporttársainkkal a tanfolyamon kívül is többször találkoztunk, mert a központ több kulturális programot is szervezett számunkra. Érdekes városnéző túra, ahol az útikönyv tényein felül millió érdekességet osztottak meg velünk, egész napos Toszkán kirándulás, mikor San Gimignano, Sienna és Pizza utcáin sétálhattunk, vagy akár a Chianti túra, ahol két borászatba is ellátogathatunk.

    Őszintén hálás vagyok, hogy lehetőség volt részt venni ezen a képzésen az Erasmus+ program keretében, és hogy ennyi szakmai újdonság segítségével még színesebbé tehetem az órákat, motiváltabbá a tanulókat kreativitásuk kiaknázásával.
    Boldog Krisztina