Az elmúlt években elég sok helyen fordultam meg Erasmus-os továbbképzéseken. Voltam Angliában, Írországban, Máltán, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában, és bár mindig nagyon sok jó tapasztalatot szereztem, mégis hiányzott valami. Idén viszont, Dániából igazán megelégedve jöttünk haza Muszula Mária kolléganőmmel.
Az a tény, hogy Dániában, a kissé „világvégi” Tistrup-ban, egy 1450 fős településen egy olyan iskolában jártunk, ahol az óvódától az előkészítőiskolán keresztül a IX. évfolyamig nevelnek, oktatnak, még hitelesebbé tette a tapasztalataimat. Itt Jan Wittrup igazgatóval és Ole Sommerlund Pedersen tanárral voltunk folyamatos kapcsolatban; ők válaszoltak minden olyan kérdésünkre, ami az oktatási rendszerrel, illetve a módszertannal, tanulmányi eredményességgel volt kapcsolatos.
Kifejezetten a következő dolgok fogtak meg:
- életre nevelés: nagyon jól felszerelt volt iskola, a laptoptól a legújabb főzőkonyháig minden rendelkezésre állt
- tanítási módszertan: elsődleges a páros- illetve csoportmunka (a gyerekek laptopokkal, önállóan dolgoztak)
- tanárok képzése és szerepe: a tanárok a kétszakos alapdiplomájuk mellé 2-3 év után újabb szakokat vesznek fel az egyetemen, így egy tanár 4-5 tantárgyat is tanít;
- a tanárok nem a „mindentudó” pedagógus szerepében tetszelegnek, hanem mint facilitátor működnek, azaz az egyéni tudás megszerzésében segítik, irányítgatják a tanulókat;
- felszerelés: olyan iskolát láttunk, ahol a tágas térben kényelmesen elfér óvodás és iskolás, a felszereltség pedig minden igényt kielégített;
- minden pedagógus kiegyensúlyozott, hiszen mind anyagilag mind erkölcsileg megbecsültek.
Az iskolaigazgató megválasztása a karriere végéig van meghatározva, így tud tervezni, építkezni, nagy dolgokban gondolkodni hosszú távon. Az igazgató végtelen jósággal elvitt minket néhány közeli látnivalóhoz, végig nagyon készséges volt.
Kis Mihály igazgató