• Atlétikai sikerek a Váltó Csapatbajnokságon

  • Molnár Erik karate sikere

  • Megtapasztalni a finn oktatási csodát

    A finn oktatási rendszer megismerése érdekében már nagyon rég szerettem volna személyesen is ellátogatni Finnországba. A Pisa mérések alkalmával rendre az előkelő első illetve legutóbbi alkalommal a második helyen végeztek a finnek Európában.
    Szerencsére az Erasmus program révén megismerhettem Finnország második legnagyobb városának, Tampere-nek három iskoláját. Mindhárom iskola ’comprehensive’ oktatási rendszerben működik, azaz az iskolaelőkészítő 0. év után egy hat évig tartó előképző, majd három évig tartó alsó középiskola következik.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    A finn rendszer pozitív elemei a következők:

    • Az előkészítő, alapozó szakasz a társadalmi különbségekből fakadó hátrányokat próbálja kiegyenlíteni.
    • A comprehensive iskola az életre nevel, hiszen olyan gyakorlati tudást biztosít a tanulóknak, amik nélkülözhetetlenek az életben: kertészkedés, főzés, kézimunka (varrás, kötés), fa- és fémmegmunkálás.
    • A biológia órán való boncolás, a fizika és kémia órákon való kísérletezés biztosítja az élményalapú tudásszerzést. Ide tartozik a művészet órán a keretkészítéstől, a vászonfeszítésen át, a képek elkészítése.
    • Fontos a munkára nevelés a 9. évfolyamon, amikor két hétig valamilyen gyárban vagy szolgáltató intézményben dolgoznak a tanulók, egy előzetesen megírt pályázat alapján.
    • Nagyon magas szinten biztosítottak az oktatáshoz szükséges feltételek: jól felszerelt, kényelmes, tágas tantermek, műhelyek, ebédlők, sport infrastruktúra.

    A tanárok kiválasztása már a főiskolai, egyetemi szinten megtörténik, elkötelezettség, hivatástudat és tantárgyi tudás alapján.

    • Hihetetlen türelemmel próbálják a kötelező integrációt megvalósítani, az oktatási folyamatban a páros és csoportmunkát részesítik előnyben.
    • A kisebbségek iránti tiszteletként a svéd nyelvet első kötelező idegen nyelvként tanítják. Az angol nyelv tanításában nagyon hasznosnak bizonyul, hogy a filmeket nem szinkronizálják. Az előkészítő évben mesék és zene által szerettetik meg az idegen nyelvet a gyerekekkel.

     

     

     

     

     

     

    A negatívumok, amiket inkább megoldandó feladatoknak gondolok, a következők:

    • Az egyre több bevándorló gyermek viselkedése, tanuláshoz való viszonya nagyon komoly kihívást jelent a pedagógusoknak. Úgy éreztem, hogy a női tanárokkal sokkal szemtelenebbek a fiúk.
    • A gyerekek tegezik a tanárokat és sajnos nyíltan használják a mobil telefonjukat csetelésre, közösségi oldalak böngészésére, így kevésbé figyelnek a tanárok mondandójára.
    • Egyre több a testi, lelki, szellemi problémával küzdő gyermek, amire a pedagógusok nincsenek felkészülve.
    • Az igazgató – aki nyugdíjazásáig kapja kinevezését – szerepe, jelenléte nem látható az iskolák mindennapjaiban, mert ők az irodából működtetik az intézményt.
    • Egyre kevesebb férfi jelentkezik tanári pályára, főleg anyagi megfontolások miatt.

    Tapasztalataimat összegezve, rengeteget beszélgetve a tanárokkal, igazgatókkal, elmondhatom, hogy a finn oktatási „csoda” már a múlté, hiszen rengeteg problémát nem sikerül hatékonyan orvosolniuk. Irigykedve láttam a tárgyi feltételeket és a rendszerből eredő előnyöket (életre való nevelés), de azt is láttam, hogy nagy kihívást jelent az idegen kultúrájú gyerekek integrációja, a gyerekek olvasási kedvének csökkenése, valamint a digitális eszközök túlzott használata.
    Kis Mihály igazgató

  • Papírgyűjtés

    Tisztelt Szülők és gyerekek!

    Iskolánk papírgyűjtést szervez 2022. szeptember 26. hétfő és október 4. kedd között. A papírhulladékot reggel 7 és 8 óra, illetve délután 16 és 17 óra között hozhatják be az iskolába.

    Kérjük Önöket, hogy a papírhulladékot összekötözve vagy papírdobozba téve, lemérve hozzák be az iskolába, a gyermek nevét és osztályát is tüntessék fel.

    Minden osztály a bevétele felét megkapja, a másik fele a Diákönkormányzaté lesz. Érdemes sok-sok papírt hozni, hisz a győztes osztály egy napos extra osztálykirándulást kap ajándékba!

    Aki nagy tételben tud hozni papírt, az ezt a fenti megadott időpontokon kívül is behozhatja. Kérjük, előre egyeztessenek az iskolával!

  • Erasmus+ szakmai látogatás Dániában

    Az elmúlt években elég sok helyen fordultam meg Erasmus-os továbbképzéseken. Voltam Angliában, Írországban, Máltán, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában, és bár mindig nagyon sok jó tapasztalatot szereztem, mégis hiányzott valami. Idén viszont, Dániából igazán megelégedve jöttünk haza Muszula Mária kolléganőmmel.

    Az a tény, hogy Dániában, a kissé „világvégi” Tistrup-ban, egy 1450 fős településen egy olyan iskolában jártunk, ahol az óvódától az előkészítőiskolán keresztül a IX. évfolyamig nevelnek, oktatnak, még hitelesebbé tette a tapasztalataimat. Itt Jan Wittrup igazgatóval és Ole Sommerlund Pedersen tanárral voltunk folyamatos kapcsolatban; ők válaszoltak minden olyan kérdésünkre, ami az oktatási rendszerrel, illetve a módszertannal, tanulmányi eredményességgel volt kapcsolatos.
    Kifejezetten a következő dolgok fogtak meg:

    • életre nevelés: nagyon jól felszerelt volt iskola, a laptoptól a legújabb főzőkonyháig minden rendelkezésre állt
    • tanítási módszertan: elsődleges a páros- illetve csoportmunka (a gyerekek laptopokkal, önállóan dolgoztak)
    • tanárok képzése és szerepe: a tanárok a kétszakos alapdiplomájuk mellé 2-3 év után újabb szakokat vesznek fel az egyetemen, így egy tanár 4-5 tantárgyat is tanít;
    • a tanárok nem a „mindentudó” pedagógus szerepében tetszelegnek, hanem mint facilitátor működnek, azaz az egyéni tudás megszerzésében segítik, irányítgatják a tanulókat;
    • felszerelés: olyan iskolát láttunk, ahol a tágas térben kényelmesen elfér óvodás és iskolás, a felszereltség pedig minden igényt kielégített;
    • minden pedagógus kiegyensúlyozott, hiszen mind anyagilag mind erkölcsileg megbecsültek.

    Az iskolaigazgató megválasztása a karriere végéig van meghatározva, így tud tervezni, építkezni, nagy dolgokban gondolkodni hosszú távon. Az igazgató végtelen jósággal elvitt minket néhány közeli látnivalóhoz, végig nagyon készséges volt.
    Kis Mihály igazgató

  • Boal’s Methodology in education – 2 hét Pula

    Azt mondják a bölcsek, ahhoz hogy fejlődj, megismerd önmagad, el kell hagynod a már ismert ösvényeket, ki kell lépned a komfortzónádból. Én ezt tettem idén nyáron, augusztus 12. és augusztus 23. között. És igen, sok új dolgot tudtam meg magamról. Na de mi is ez a módszer, technika?
    Augusto Boal brazil színházi szakember, rendező, politikai aktivista és népművelő, aki a hatvanas években kezdte kifejleszteni sajátos színházesztétikai nézeteit és a hozzájuk kapcsolódó improvizatív, interaktív színházi
    technikákat pedagógiai, politikai célokkal. A kezdeményezés lényege, hogy egy tanulási folyamat részeként arra használjuk a színházat és annak eszközeit, lehetőségeit, hogy megszólítsuk a társadalmat, magunkat, továbbá olyan stratégiákat próbáljunk ki, melyek változásokat hozhatnak létre a közösség javára, aktív szerepvállalásra sarkallnak, fejlesztik a személyiségünket. Olyan interaktív színházi technikáról van tehát szó, amely a nézők bevonására, aktív részvételére épít, célja pedig társadalmi, közösségi változások elérése. A legelterjedtebb technika az úgynevezett „fórumszínház”, ami egy széles körben elterjedt nyelv, melyet beszélve utak nyílnak meg a színházművészetből építkezve a közönség felé. 

    Művészeti módszer. Nevelési módszer. Pedagógiai eszköz. Esztétikai tapasztalat. Színházi forma. A fórumszínház egy cselekvésre, tevékenységre épülő esemény, melyben a nézők nem csak instruálják a főszereplőket, hanem ők maguk állnak be helyükbe. Alexander, a tanárunk, fantasztikus munkát végzett velünk. Minimális elmélet mellett
    rengeteg gyakorlatot mutatott nekünk. Apró pillanatképekből színházi előadás lett. Maga a varázslat, rengeteg mókával, humorral, nevetéssel.

    Délutánjaimat pedig Pula környékén található strandok felfedezésére fordítottam, illetve hajókirándulásokon vettem részt. Az egyik ilyen kiránduláson delfinekkel találkoztam, jó sokkal, így a bakancslistámról is kipipáltam egy tételt.
    Hát kell ennél több?! Fantasztikus 2 hetem volt.Ozsváthné Pánti Katalin

  • Erasmus+, Horvátország, Rovinj 2022. július

    A Komplex 3+T képzésen vettem részt, mely a személyiség fejlesztését holisztikusan közelítette meg. Az affektív, kognitív, szomatikus képességfejlesztést egy ingergazdag környezetbe helyezte, ahol a képességek együtt, egymásra épülve alakították a tanulók személyiségét.
    3 képességterületet párhuzamosan fejleszthető, melyeket tantárgyi keretek közé helyezte:

    • Testi képességek, összetett sportmozgások
    • Érzelmi képességek, művészeti nevelés
    • Értelmi képességek, kutatás, fejlesztés, robotika

    Orbán Sándor tanár úr alkotta meg a módszert, mely állítása szerint mostanra már „önmagát” fejleszti.  A BMSzC Neumann János Informatikai Technikum testnevelő tanáraként évtizedekkel ezelőtt ösztönösen kezdet foglalkozni a testi képességek (testnevelés) fejlesztésével. Megfigyelte, hogy más területek tudatos fejlesztése, pozitívan „visszahat” a sportmozgások elsajátítására. Ennek a felismerésével lépésről-lépésre alkotta meg a gyakorlatot, mely a 3 említett műveltségterületet összeköti. A fejlesztést segített az ingergazdag közeg (iskolai szakkörök), melyek az iskolája falai között megvoltak. Kollegái között is támogatókra talált, akik a saját műveltségterületükön alkalmazták a „módszert”.
    Eljutottak odáig, hogy mára már projektekben dolgoznak. Jelenleg egy Marson felépítendő bázist terveznek, ezen közösen dolgoznak, mindenki az érdeklődési körének megfelelően.


    Jakobszen Tamás

  • BEAC bemutatkozás

  • Évnyitó 2022-2023

  • Izland

    2022. augusztus 21-27. között a spanyolországi bázisközpontú PMSE+ által szervezett Outdoor recreation, fitness and Nature for a healthy lifestyle c. továbbképzésen vettem részt Izlandon. A kurzus fő helyszíne Reykjavík, a főváros volt, ahol szállásomat is foglaltam, azonban a tematikához kapcsolódóan a szigetország sok egyéb területét érintettük.
    Izland – 296 db elnevezett gleccser, több, mint tízezer vizezés, 130 vulkán, számtalan gejzír, és 416 ezer birka 😊 jut a 380 ezer lakosra. Elképesztő környezet, sajátosan magával ragadó természeti adottságokkal.
    Trénerünk, Aldo Martínez Pardo professzionalizmusa, nyugodt, kiegyensúlyozott és lelkes stílusa páratlanul emlékezetessé varázsolta a képzés időtartamát. Hálás vagyok Ángel Gallardo Lopeznek, a képzőintézet vezetőjének a magas színvonalú, pontos programszervezésért.

    Nemzetközi csapatunkat 26 német, svéd, spanyol, olasz, szlovén, szlovák és magyar pedagógus alkotta. A továbbképzésen sikerült megismernem olyan rekreációs stratégiákat, amelyek segítségével az egészséges életmód vezetésére tudom motiválni és inspirálni diákjaimat a táplálkozásban és állóképességük fejlesztésében. Megismertem az erőnlét és a táplálkozás összefüggéseinek tudományos hátterét, és számos innovatív módszer került a repertoáromba, melyeket továbbadhatok a tantestületben – elsősorban a testnevelés és az osztályfőnöki munkaközösség tagjainak. Hosszútávon az egészséges életmód, mint a testi-lelki jólét alapja, felvértezi diákjainkat, segít csökkenteni a szorongást versenyhelyzetben, vagy számonkérések során. Képessé teszi őket a lankadó figyelem elkerülésére, a feladatra való összpontosításra. Segíteni fogja őket abban, hogy egy kialakult konfliktushelyzetben megőrizzék higgadtságukat és minél előbb megtalálják az elfogadható közös megoldást.

    Izland remek otthont adott a különböző szabadidős és rekreációs tevékenységek széles repertoárja számára – színvonalas uszodáival, termálvizű lagúnáival és patakjaival, hegymászásra és túrázásra invitáló hegyekkel és völgyekkel, valamint a főváros óriás parkjaival és változatos terepével.
    Boldog vagyok, hogy az Erasmus+ program keretében eljuthattam erre a képzésre, szellemileg és fizikailag is feltöltődtem, és a tanév során építeni tudok majd az ott tanultakra.
    Alapi Zita