• Országos kompetenciamérés eredményei 2025

    Kimagasló eredmények a 2025. évi Országos Kompetenciamérésen!

    Büszkén számolunk be arról, hogy a Grosics Gyula Katolikus Sport Általános Iskola tanulói a 2025. évi Országos Kompetenciamérésen minden mérési területen az országos és a budapesti átlag fölött teljesítettek.

    A vizsgálatban részt vevő évfolyamok (4–8.) tanulói matematikából, szövegértésből, természettudományból, történelemből, digitális kultúrából és angol nyelvből is kiemelkedő eredményeket értek el.
    Külön öröm, hogy a gyengén teljesítő tanulók aránya minimális, és iskolánk eredményei több évre visszamenőleg is folyamatosan javuló tendenciát mutatnak.

    Ezek az eredmények a tanulók kitartó munkáját, a pedagógusok szakmai elhivatottságát, valamint az iskolai közösség támogató légkörét dicsérik.

    Köszönjük diákjainknak a szorgalmat, a szülőknek a bizalmat és a támogatást, kollégáinknak pedig az elkötelezett, következetes munkát, amely e szép sikerek alapja!

    Az eredményekről részletes beszámolót találnak itt.

  • Belgiumi tapasztalatok: Tudás és élmények

    Augusztus elején Belgiumba, Gent városába utaztunk, ahol egy környezetvédelmi kurzuson vettünk részt. A kurzus során lehetőségünk nyílt mélyebben megismerkedni a fenntarthatóság alapelveivel, valamint azokat a környezeti problémákat feltárni, amelyek a modern társadalom működéséből fakadnak, beleértve ezek okait és következményeit. Megtanultuk, milyen fenntartható megoldások léteznek ezekre a kihívásokra, megismerkedtünk a jó gyakorlatokkal, és betekintést kaptunk a környezetvédelmi oktatás módszertanába is.

    A kurzus során aktívan részt vettünk különböző közösségi projektek elkészítésében, és számos csoportos, valamint páros feladatot oldottunk meg. Ez nemcsak a tudásunkat bővítette, hanem fejlesztette angol nyelvtudásunkat, kritikus gondolkodásunkat, környezeti tudatosságunkat, valamint kommunikációs és együttműködési készségeinket is. Számunkra a legfontosabb üzenet az volt, hogy tudatosan nemet mondjunk a szükségtelen dolgokra, és így tegyünk a fenntartható életmódért.

    Szabadidőnkben felfedeztük Gent városának történelmi és kulturális látnivalóit: bejártuk a hangulatos utcákat, megcsodáltuk a gyönyörű várakat és impozáns templomokat. Emellett ellátogattunk Brüsszelbe, Antwerpenbe és Brugge-be is, amelyek mindegyike lenyűgöző építészeti szépséggel és gazdag történelemmel rendelkezik. Az ott töltött idő élményei alapján szeretnénk a jövőben ismét visszatérni ezekre a csodálatos helyekre.

    Saly Szilvia és Horváth Liza

  • CLIL alsó tagozaton

    2025 júliusában részt vettem a „CLIL in Primary School: Make it work, make it effective” című Erasmus+ továbbképzésen, amelyet Lisszabonban szervezett a Europass Teacher Academy. A képzés célja az volt, hogy bemutassa, miként lehet a CLIL (Content and Language Integrated Learning) módszert hatékonyan alkalmazni az alsó tagozaton – vagyis hogyan taníthatunk idegen nyelven tartalmi tantárgyakat úgy, hogy a tanulók mindkét területen fejlődjenek. 

    A képzés kiscsoportos formában zajlott, két lengyel és egy francia résztvevővel, nemzetközi, barátságos légkörben. Oktatónk brazil származású volt, anyanyelvi szinten beszélt angolul, így a tanfolyam során végig autentikus nyelvi környezetben dolgozhattunk. Az első napon ismerkedő játékokkal és a portugál kultúra, értékek megismerésével kezdtünk. Ezt követték az iskolai bemutatkozások, ahol minden résztvevő ismertette intézményét és a CLIL-módszer bevezetésével kapcsolatos elvárásait.

    A következő napokban lépésről lépésre haladtunk a CLIL módszertan megismerésében: beszéltünk a „Language Triptych”-ről, a tartalom és nyelv tanításának összehangolásáról, és arról, hogyan válasszunk megfelelő témákat és eszközöket az órákhoz. Megtanultuk, hogyan lehet a tanulási tartalmakat „scaffoldolni”, vagyis nyelvi és tartalmi támaszokat nyújtani a diákoknak.

    A gyakorlati foglalkozások során saját CLIL-leckéket terveztünk, anyagokat adaptáltunk, és kipróbáltunk digitális platformokat, amelyek megkönnyítik az óraszervezést és a tanulók aktív bevonását. Egyik délután a Gulbenkian Gardens szabadtéri környezetében is dolgoztunk, ahol a „CLIL outdoors” koncepciót próbáltuk ki. Ez különösen inspiráló volt, mert megmutatta, hogyan vihetjük ki a tanulást a tantermen kívülre.

    A negyedik napon az értékelési stratégiák és az alsó tagozaton alkalmazható négy alapkészség fejlesztése került előtérbe, míg az utolsó napon drámapedagógiai elemekkel ötvöztük a tanultakat. Közösen alkottunk meg egy CLIL-leckét, amelyet a csoport előtt bemutattunk és visszajelzést is kaptunk rá.

    A tanfolyam zárásakor értékeltük a tanultakat, majd ünnepélyesen átvettük a tanúsítványt. Számomra ez a hét nemcsak szakmai fejlődést, hanem valódi inspirációt is jelentett. A CLIL-módszer korábban ismeretlen volt számomra, de most már magabiztosan kezdem el beépíteni a tanóráimba. Az interaktív feladatok, a drámapedagógiai elemek és a digitális eszközök ötvözése révén a tanulás élménnyé válhat – pont úgy, ahogy Lisszabonban megtapasztaltam: használhatóvá és hatékonnyá.

    Sarkadi Nóra

  • Klímaváltozásról, fenntarthatóságról Portoban

    Idén, az Erasmus + keretein belül Portugáliát tűztem ki úticélnak. Mivel 2 éve Lisszabonban már jártam, ebben az évben Portóra esett a választásom. A Learning Together képző intézmény szervezésében rátaláltam egy olyan kurzusra, ami felkeltette az érdeklődésemet. Ez a tanfolyam a klímaváltozásról, annak következményeiről, és a fenntarthatóságról szólt. 

    Választ kaptam arra, hogy pedagógusként mennyit tehetek az éghajlatváltozás okozta problémák tudatosításáért, a fenntarthatóságra nevelésért. Kiváló tanárunk, Sandra Rodrigues lelkesedése, szaktudása fantasztikus volt. Ő a Lipor munkatársa a Környezetvédelmi Oktatási és Képzési Osztályon. Olyan projektekben vesz részt, ami a megelőzés, a hulladékgazdálkodás, a biológiai sokféleség és a fenntartható fogyasztás helyes gyakorlataival foglalkozik. Továbbá a tengeri hulladék elleni küzdelem és az anyagok kreatív újrahasznosításával . Ezekbe a témákba vezette be a kurzus résztvevőit, ahol 16-an voltunk:8 olasz, 1 spanyol,3 lengyel,1 német, 2 ciprusi, és én.A képzés alatt nemcsak rengeteg új információhoz jutottam, de az angol kommunikációm is fejlődött, mind az órákon, mind a szabadidő közös eltöltése alatt. Számos helyet fedeztünk föl együtt.

     

    Portó gyönyörű város, rengeteg nevezetessége közül néhányat megemlítenék, ahol jártam:

    Sao Bento vasútállomás, Livraria Lello Könyvesbolt, Katedrális, Óratorony, Bolhao piac. A Gaia negyed bejárása csodálatos élményt nyújtott. A Douro folyón hajókáztunk, majd a libegőről is rápillanthattunk a városra. A történelmi villamossal 20 perc alatt elértük az Atlanti-óceánt. Fantasztikus volt esténként a kiépített parti sétányról a naplementét nézni.

    Kintlétem alatt lehetőségem volt ellátogatni Bragaba ,és Guimarasbe.Másik nap pedig a Paiva sétányokat, és Aveirot fedeztem fel. Teli élménnyel tértem haza erről a felejthetetlen útról.

    Mogyoródi Tímea

  • Trapaniban jártam

    A 2024/25 évben, Olaszországban voltam Erasmus tanártovábbképzésen. Szicíliát már korábban szerettem volna meglátogatni, ezért nagyon örültem a lehetőségnek. A tanfolyam, amin részt vettem ígéretes volt számomra, Wellbeing in Nature: Outdoor Activities for Mental and Physical Health, rengeteg tantermen belüli és tantermen kívüli tevékenységet tanultunk. Készítettünk mandalát a tengerparton, sétálómeditációt végeztünk a városban és a környező erdőben. A teremben a széken végeztünk jógagyakorlatokat, amit mindenképp ki fogok próbálni az óráimon. A kurzuson négy magyar tanár is részt vett, kettő Gödöllőről egy pedig Szegedről jött. Továbbá Svédországból, Lengyelországból, Írországból, Németországból, Portugáliából és Spanyolországból érkező tanárokból állt a 17 fős csapatunk. A tanfolyamot Mariella Pugliesi szicíliai tanár vezette. Az egyik nap meglátogattuk Erice nevezetű középkori városkát, ami a hegy tetején van. Itt a környező erdőben meditáltunk. A szabadidőmben hajóval meglátogattam Favignana szigetét, ott biciklit béreltem így több strandot is kipróbáltam. Hagyományos sólepárló medencéket, sómalmokat és flamingókat pedig Trapani tengerparti szakaszán láttam.

    Amikor a tengerparton készítettük a mandalát, egy elkerített helyet vettünk észre, itt teknőstojásokat óvtak a homokban, a kisteknősök pár nap elmúltával kikeltek. Nagyon jó élményekkel gazdagodtam az utam során, rengeteg új módszert tanultam, amit tudok az iskolában használni. Hálás vagyok, hogy reszt vehettem ezen a kurzuson.

    Kun Zita

  • Beszámoló az Erasmus+ továbbképzésről – Stress Relief and Well-Being Strategies for Teachers

    2025 augusztusában lehetőségem nyílt részt venni Trapaniban a “Stress Relief and Well-Being Strategies for Teachers” című Erasmus+ kurzuson, amely a pedagógusok testi-lelki jóllétének megőrzésére, a stressz kezelésére és az érzelmi ellenálló képesség fejlesztésére fókuszált. A program átfogó szemléletet adott: a stressz élettani és pszichológiai hatásaitól kezdve a megelőző stratégiákon és a kiégés jeleinek felismerésén át egészen a gyakorlati relaxációs technikákig számos területet érintettünk.

    Különösen hasznosak voltak a légző- és relaxációs gyakorlatok, például a rekeszizom-légzés, a box breathing, a progresszív izomlazítás vagy az autogén tréning. Ezek olyan egyszerűen beépíthető módszerek, amelyek nemcsak a pedagógusok, hanem a diákok számára is hatékony eszközként szolgálhatnak a szorongás csökkentésére. A tudatos jelenlét (mindfulness) technikái, valamint a pozitív pszichológia gyakorlatai – hála, önbizalom, önmagunkkal való együttérzés – szintén nagy hangsúlyt kaptak, és hozzájárultak a személyes és szakmai egyensúly erősítéséhez. A kurzus részeként alaposan foglalkoztunk az alvás minőségének és a táplálkozásnak a stresszkezelésben betöltött szerepével is, gyakorlati tanácsokat kaptunk a mindennapokba illeszthető szokások kialakításához.

    A tanfolyam nemzetközi résztvevői között tapasztalatcserére is sor került, amely során hasznos ötleteket gyűjtöttünk arról, miként segíthetjük tanítványaink érzelmi egyensúlyát és mentális jóllétét különböző oktatási környezetekben. A megszerzett tudást a jövőben intézményemben is tervezem megosztani kollégáimmal, disszemináció formájában.

    A szakmai program mellett Trapani kulturális gazdagsága is nagy élményt jelentett. A tengerparti város hangulata, a történelmi belváros szűk utcái, a barokk templomok és az óvárosból nyíló kilátás felejthetetlen hátteret biztosítottak a tanuláshoz. Különösen emlékezetes volt az Erice hegyre vezető felvonóút, ahonnan lenyűgöző panoráma tárult elénk, valamint a sólepárlók és a flamingókat rejtő lagúnák felfedezése. Ezek a kulturális élmények nemcsak kikapcsolódást jelentettek, hanem hozzájárultak a mobilitás élményének teljességéhez is.

    Összességében a trapanibeli Erasmus-képzés egyaránt szolgálta szakmai fejlődésemet és személyes jóllétem erősítését. Olyan konkrét módszereket és szemléletet adott, amelyek hosszú távon támogatják tanári munkámat, diákjaim fejlődését és intézményem közösségének egészségesebb, kiegyensúlyozottabb működését.

    Ujlaki Sándor

  • Tanulás a tantermen kívül

    Finnországban, Helsinkiben vettünk részt egy képzésen, ahol a tantermen kívüli oktatás különböző formáit ismerhettük meg. Nagyon inspiráló volt megtapasztalni, hogyan valósítják meg a finnek a tanulást az iskola falain kívül – például könyvtárakban, parkokban vagy múzeumokban. Közben arról is sokat tanultunk, mi teszi a finn embereket kiegyensúlyozottá és boldoggá: az együttműködés, a nyugalom és az elfogadás minden területen érezhető volt.

    A kurzuson több európai országból érkezett kollégákkal dolgoztunk együtt angol nyelven. Folyamatosan megosztottuk egymással tapasztalatainkat, és rengeteg új ötletet kaptunk, amelyeket a saját iskoláinkban is szeretnénk majd kipróbálni.  Megtanultuk, hogyan lehet jól megszervezni az osztálytermen kívüli tanulást – a helyszín kiválasztásától a biztonsági előírásokig. Számos kreatív, játékos feladatot is kipróbáltunk, például online kincskeresőket vagy parkban végzett interaktív tevékenységeket. Ezek nemcsak fejlesztik a diákokat, hanem örömtelivé is teszik a tanulást.

    A programban a fenntarthatóság is kiemelt szerepet kapott, és sok hasznos ötletet kaptunk arra, hogyan lehet a környezettudatosságot beépíteni az oktatásba.
    Összességében hatalmas élmény volt számunkra ez a képzés – szakmailag és emberileg is rengeteget tanultunk. Úgy érezzük, még nyitottabban, tudatosabban és kreatívabban tudunk majd tanítani a jövőben.

    Blahák Geraldine és Szabó-Balogh Ágnes

  • Egy csodálatos hét Firenzében

    2025 júliusának elején egy felejthetetlen hetet tölthettem Firenzében, az Erasmus program keretében. A kurzus, amelyen részt vettem, az Europass Teacher Academy szervezésében zajlott, címe: AI for CLIL: Lesson Plans, Resources and Assessment Tools. Nagy izgalommal vágtam neki az útnak, hiszen földrajztanárként minden utazás előtt különösen érdekel, hogyan ismerhetem meg az adott területet, és hogyan hasznosíthatom a látottakat a tanítás során.

    A CLIL módszert már korábban is alkalmaztam az óráimon, ezért választottam ezt a képzést: szerettem volna továbbfejleszteni a kompetenciáimat, és új inspirációt szerezni. A kurzus során számtalan új módszert, eszközt és ötletet ismertem meg, amelyeknek köszönhetően a jövőben színesebbé és interaktívabbá tehetem az óráimat.

    A tanulás mellett lehetőségem nyílt felfedezni Firenze gyönyörű reneszánsz városát is. Csodálatos épületeket láttam, élvezhettem a toszkán táj szépségét, és közben az olasz konyha ízeit is kipróbáltam – igyekeztem átélni az igazi olasz életérzést. A hét zárásaként péntek délután ellátogattunk a híres Chianti borvidékre, szombaton pedig Pisába kirándultam, ahol természetesen a ferde tornyot is megcsodáltam.

    Ez az egy hét igazán tartalmas és élménydús volt. Nemcsak szakmailag gazdagodtam, hanem személyes kapcsolatokkal is, hiszen a kurzus résztvevői közül több kollégával barátságot kötöttem, amelyek akár hosszabb távú szakmai együttműködések alapját is jelenthetik. 

    A kurzus témájához igazodva ennek a beszámolónak az elkészítésében az AI segítségét hívtam.

    Tényi Blanka

  • Oslo, 2025

    Az idei tanévben Osloban az Eruditus School által szerveztt Erasmus+ KA1 tanfolyamon jártam. A központi téma a WEB 2.0 eszközök, szabadtéri tevékenységek és oktatási játékok álltak, mint a tanulói aktivitás fejlesztésének hatékony módszerei. A képzés célja az volt, hogy olyan gyakorlati ismereteket és technikákat sajátítsunk el, amelyek segítségével motiváló, élményszerű tanulási környezetet alakíthatunk ki. 

    A kurzus során nemzetközi csoportokban dolgoztunk, így nemcsak a tananyagot ismertük meg, hanem nemzetközi együttműködési kapcsolataink is bővültek.
    A tanítási módszer a
    learning by doing” (tanulás cselekvés által) elvére épült, amely lehetővé tette, hogy aktívan kipróbáljuk és azonnal alkalmazzuk a megismert eszközöket és módszereket.

    A képzés záró szakaszában a saját pedagógiai tapasztalatainkat is megosztottuk az oktatási játékok, szabadtéri tanulási formák és WEB 2.0 eszközök alkalmazásáról, így a kurzus egy közös tudásmegosztással és inspirációval zárult.

    Muszula Mária

     

  • Erasmus+ kurzus Valenciában: A.I. az oktatásban

    Az Erasmus+ program keretében lehetőségem nyílt Spanyolországban, Valenciában részt venni egy továbbképzésen, amely a mesterséges intelligencia által támogatott tanulási élményekre fókuszált. A kurzus során számos új digitális eszközzel és platformmal ismerkedhettem meg, valamint más európai országokból érkező kollégákkal dolgozhattam együtt. Rengeteg új tudással lettem gazdagabb melyet bármikor tudok használni.

    A mobilitási program során megtanultam különféle mesterséges intelligencia alapú platformokat használni, mint például a ChatGPT, a Gemini, a Copilot és a Perplexity, amelyek segítségével új módszerekkel tudom támogatni a tanítási folyamatot. Emellett elsajátítottam a kép- és videó generáló eszközök, többek között a Canva, a Leonardo AI és a Gamma alkalmazását, amelyekkel kreatívabb és látványosabb tananyagokat, illetve szemléltető anyagokat tudok készíteni. Jelentősen fejlődtem a prezentációkészítésben és a gondolattérképek megalkotásában is, ehhez a Napkin AI és a Trello nyújtottak hasznos eszközöket. Megismertem továbbá különféle fordítóplatformokat, mint például a DeepL, amelyek nagy segítséget jelentenek a szakirodalom feldolgozásában és a nyelvi fejlődésben. Végül, de nem utolsósorban, a nemzetközi csoportban végzett közös munka révén bővítettem az együttműködési és kommunikációs készségeimet, amelyeket a mindennapi pedagógiai tevékenység során is kamatoztatni tudok.A megszerzett ismereteket több tantárgyban is eredményesen tudom hasznosítani. A technika és rajz órákon digitális képalkotó és prezentációs eszközökkel színesíteni tudom a tananyagot, amelyek segítségével ötletadó és motiváló feladatokat tudok készíteni, miközben a gondolattérképek alkalmazásával a gyerekek vizuális gondolkodását is fejlesztem. Az angol nyelv tanítása során fordító- és chatbot alkalmazásokat használok, amelyekkel támogatom a nyelvtanulást, elősegítem a szókincsfejlesztést, valamint lehetőséget teremtek a kommunikációs gyakorlatokra. Emellett a digitális játékosítás, például egy kincsvadászat megtervezése, különösen motiváló eszközként szolgál a tanulók számára, mivel játékos formában mélyíti el a megszerzett tudást.

    Összességében a mobilitási program jelentősen hozzájárult szakmai fejlődésemhez. A megszerzett tudást a mindennapi tanítás során hasznosítom, így tanítványaim számára élvezetesebb, korszerűbb és motiválóbb tanulási környezetet tudok biztosítani.

    Miseta Vivien