• Grosics Gyula emlékére

    Grosics Gyula emlékére (Kis Mihály Igazgató Úr megemlékezése)

    Idén lenne 97 éves Grosics Gyula, a Nemzet Sportolója, iskolánk névadója. Igen nagy űrt hagyva maga után, immár 9 éve nincs közöttünk, emlékét minden erőnkkel megőrizzük.
    Sajnos a mai diákok, még a végzős nyolcadikosok sem ismerték a „Fekete Párducot”, aki arról is híres, hogy ő volt az első kapus, aki fekete mezben játszott.

    Grosics Gyula 86-szoros magyar válogatott volt, 1952-ben, Helsinkiben olimpiai bajnok lett, 1954-ben világbajnok II. helyezett. 390 bajnoki mérkőzésen vett részt a DorogAC, MATEOSZ- Teherfuvar, Budapest Honvéd, majd a Tatabánya FC színeiben, de koholt vádak alapján nem engedték neki, hogy a szeretett Ferencvároshoz igazoljon. Ez szimbolikusan 2008-ban valósult meg, amikor Budapesten az FTC-Sheffield United-del játszott.

    De ki is volt valójában a rivaldafényen kívüli Grosics Gyula? Én csak a saját benyomásomat tudom leírni és elmondani nektek, drága grosicsos gyerekek! Gyula bácsi nemcsak azért lett az iskola névadója, mert híres XI. kerületi lakos volt, hanem mert sportolói, majd később a civil életében is megmaradt példaképnek. Többször járt iskolánkban- bár meg tudnám most is hívni!-, s mindig a szeretetről beszélt, legyen az a sport, vagy egyszerűen felebaráti. Jó ember volt, az arcára nézve mindig láthattam a sokat megélt emberek bölcsességét (legyen az siker, vagy kudarc), személyisége valósággal betöltötte a teret, ahol megjelent. Amikor felszólalt, nem kellett csendre inteni a diákokat, mert ők érezték, hogy valami jót, szépet fognak megkapni üzenetként Gyula bácsitól.

    Nekünk, felnőtteknek is azt mondta, szeressük és neveljük a gyerekeket a hazaszeretetre, a tudásvágy kialakítására és a mozgás, a sport űzésének imádatára.

    Nagyon hiányzol, Gyula bácsi, sokszor gondolok, gondolunk Rád, és hisszük, hogy odafentről vigyázol ránk. Tudnod kell, hogy bármilyen nehézség árán, mindent elkövetünk azért, hogy büszkén kimondhassuk, hogy a Grosics családhoz tartozunk mindannyian, diákok, tanárok, szülők.

  • ÚJ! Táncos mozgásfejlesztés Edó nénivel januártól

  • Tampere - Finnország

    Az őszi szünetben szerencsém volt ellátogatni három finn iskolába.
    Tampere Helsinkitől 180 kilométerre helyezkedik el. Az ottani emberek nyitottságának, kedvességének köszönhetően hasznos ismeretekkel térhettem haza. Sanna Karttunnen segítségével sikerült a látogatásokat megszervezni. Sanna a Lielahden iskolában tanít háztartástant, ahol 3 napot töltöttem, valamint 1-1 napot a Juhannuskylän és a Vuoreksen intézményekben.
    Az egyhetes tanulmányút tapasztalatai alapján kirajzolódott kép semmi oktatási, módszertani „csodát” nem tartogatott. Az ottani diákok és tanárok nem jobbak, vagy rosszabbak, mint a mieink. Viszont olyan kiegyensúlyozott, biztonságos környezet veszi őket körül, ami segíti a tanárok munkáját, támogatja a gyerekek sokoldalú fejlődését. Nagyon nagy hangsúlyt fektetnek a gyakorlati, az életben fontos készségek, képességek kialakítására. A kreativitást, az önálló gondolkodást fejlesztik, az életben hasznosítható tudás megszerzését tartják fontosnak.
    Érdekes volt megfigyelni, hogy a mobil használatával kapcsolatban sok pedagógus engedékenynek bizonyult, bevallom őszintén, ez biztosan nem a legjobb irány. Sok esetben elvonta a tanulók figyelmét az órai munkától. Azokon az órákon, ahol esélyük sem volt unatkozni a gyerekeknek, hiszen szinte minden pillanatban tevékenyen bekapcsolódtak a tanórai folyamtokba (például főztek, 7. évfolyamon hegesztettek, varrtak vagy fizika, kémia kísérleteket végeztek), ilyen probléma fel sem merült.

    A tanulók igényeinek megfelelően, egyénre szabottan megkapják a fejlesztést, támogatást. Sokféle szakember – pszichológus, logopédus, fejlesztőpedagógus – dolgozik közösen. Ha szükséges akkor 15 elsős diákot 5 felnőtt kísér, vagy ha kell, akkor személyi segítőt kap az enyhén autisztikus jeleket mutató diák, csak azért, hogy normál tanulócsoportban tanulhasson. Az egyik kisdiák betegsége miatt kórházban volt, vele egy minirobot segítségével kommunikáltak. Tényleg mindent megtesznek annak érdekében, hogy az iskolában eltöltött időszakból a tanulók a legtöbbet profitálhassanak.

    A Vuoreksen iskola volt a legmodernebb a 3 intézmény közül. Az épület területére csak cipő nélkül lehetett belépni. Egy kicsit meglepett ez a szabály, de a tanítási nap végére semmivel sem volt piszkosabb a zoknim, mint amikor otthoni környezetben teszem ugyanezt. A következő képek bepillantást nyújtanak, hogy milyen is   az ideális oktatási környezet:

    Háztartástan

    Hegesztenek a 7. osztályos fiúk

    A varrás, a kötés és a szövés elsajátítása is a tananyaghoz tartozik

     

     

    A tanári

    Hangszigetelt kabin a magánbeszélgetések lebonyolításához

    Muszula Mária

  • Fitness verseny eredmény

  • Táncos siker

  • Papp László Sportolói Ösztöndíj nyertese

    Iskolánk 7.b osztályos tanulója, Vass-Kovács Kamilla az idei tanévben elnyerte a Papp László Sportolói Ösztöndíjat.

    Szívből gratulálunk, Kamilla! Büszkék vagyunk Rád!

  • Atlétikai sikerek a Váltó Csapatbajnokságon

  • Molnár Erik karate sikere

  • Megtapasztalni a finn oktatási csodát

    A finn oktatási rendszer megismerése érdekében már nagyon rég szerettem volna személyesen is ellátogatni Finnországba. A Pisa mérések alkalmával rendre az előkelő első illetve legutóbbi alkalommal a második helyen végeztek a finnek Európában.
    Szerencsére az Erasmus program révén megismerhettem Finnország második legnagyobb városának, Tampere-nek három iskoláját. Mindhárom iskola ’comprehensive’ oktatási rendszerben működik, azaz az iskolaelőkészítő 0. év után egy hat évig tartó előképző, majd három évig tartó alsó középiskola következik.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    A finn rendszer pozitív elemei a következők:

    • Az előkészítő, alapozó szakasz a társadalmi különbségekből fakadó hátrányokat próbálja kiegyenlíteni.
    • A comprehensive iskola az életre nevel, hiszen olyan gyakorlati tudást biztosít a tanulóknak, amik nélkülözhetetlenek az életben: kertészkedés, főzés, kézimunka (varrás, kötés), fa- és fémmegmunkálás.
    • A biológia órán való boncolás, a fizika és kémia órákon való kísérletezés biztosítja az élményalapú tudásszerzést. Ide tartozik a művészet órán a keretkészítéstől, a vászonfeszítésen át, a képek elkészítése.
    • Fontos a munkára nevelés a 9. évfolyamon, amikor két hétig valamilyen gyárban vagy szolgáltató intézményben dolgoznak a tanulók, egy előzetesen megírt pályázat alapján.
    • Nagyon magas szinten biztosítottak az oktatáshoz szükséges feltételek: jól felszerelt, kényelmes, tágas tantermek, műhelyek, ebédlők, sport infrastruktúra.

    A tanárok kiválasztása már a főiskolai, egyetemi szinten megtörténik, elkötelezettség, hivatástudat és tantárgyi tudás alapján.

    • Hihetetlen türelemmel próbálják a kötelező integrációt megvalósítani, az oktatási folyamatban a páros és csoportmunkát részesítik előnyben.
    • A kisebbségek iránti tiszteletként a svéd nyelvet első kötelező idegen nyelvként tanítják. Az angol nyelv tanításában nagyon hasznosnak bizonyul, hogy a filmeket nem szinkronizálják. Az előkészítő évben mesék és zene által szerettetik meg az idegen nyelvet a gyerekekkel.

     

     

     

     

     

     

    A negatívumok, amiket inkább megoldandó feladatoknak gondolok, a következők:

    • Az egyre több bevándorló gyermek viselkedése, tanuláshoz való viszonya nagyon komoly kihívást jelent a pedagógusoknak. Úgy éreztem, hogy a női tanárokkal sokkal szemtelenebbek a fiúk.
    • A gyerekek tegezik a tanárokat és sajnos nyíltan használják a mobil telefonjukat csetelésre, közösségi oldalak böngészésére, így kevésbé figyelnek a tanárok mondandójára.
    • Egyre több a testi, lelki, szellemi problémával küzdő gyermek, amire a pedagógusok nincsenek felkészülve.
    • Az igazgató – aki nyugdíjazásáig kapja kinevezését – szerepe, jelenléte nem látható az iskolák mindennapjaiban, mert ők az irodából működtetik az intézményt.
    • Egyre kevesebb férfi jelentkezik tanári pályára, főleg anyagi megfontolások miatt.

    Tapasztalataimat összegezve, rengeteget beszélgetve a tanárokkal, igazgatókkal, elmondhatom, hogy a finn oktatási „csoda” már a múlté, hiszen rengeteg problémát nem sikerül hatékonyan orvosolniuk. Irigykedve láttam a tárgyi feltételeket és a rendszerből eredő előnyöket (életre való nevelés), de azt is láttam, hogy nagy kihívást jelent az idegen kultúrájú gyerekek integrációja, a gyerekek olvasási kedvének csökkenése, valamint a digitális eszközök túlzott használata.
    Kis Mihály igazgató

  • Papírgyűjtés

    Tisztelt Szülők és gyerekek!

    Iskolánk papírgyűjtést szervez 2022. szeptember 26. hétfő és október 4. kedd között. A papírhulladékot reggel 7 és 8 óra, illetve délután 16 és 17 óra között hozhatják be az iskolába.

    Kérjük Önöket, hogy a papírhulladékot összekötözve vagy papírdobozba téve, lemérve hozzák be az iskolába, a gyermek nevét és osztályát is tüntessék fel.

    Minden osztály a bevétele felét megkapja, a másik fele a Diákönkormányzaté lesz. Érdemes sok-sok papírt hozni, hisz a győztes osztály egy napos extra osztálykirándulást kap ajándékba!

    Aki nagy tételben tud hozni papírt, az ezt a fenti megadott időpontokon kívül is behozhatja. Kérjük, előre egyeztessenek az iskolával!