2023 július 24-29 között Spanyolországban, Barcelonában részt vettem a ’There is an App for that! Exploring the best Apps for teaching and student learning’ kurzuson. Azért választottam ezt a tanfolyamot, mert szerettem volna frissíteni és kibővíteni ismereteimet a tárgykörben. A diákok átfogóan és napi szinten használják ezeket az alkalmazásokat, ezért a tanároknak is lépést kell tartani a napról napra változó és bővülő forrásokkal. Nem mondanék igazat, ha Barcelona vonzerejét nem számítanám bele ebbe a választásba. Igazi európai olvasztótégely volt csoportom 10 nemzet képviselővel: angol, ír, lengyel, olasz, osztrák, portugál, német, cseh, szlovák és magyar tagokkal.
A csoport nagyon hamar megtalálta a közös nevezőt, szakmailag és a szemináriumok hangulatát tekintve is. A foglalkozásokat áthatotta a magas szakmai színvonal és a humoros, kötetlen hangulat, melyben Rachelnek, a Kanadából származó oktatónknak központi szerepe volt. A 6 napos képzés első napja ismerkedéssel és saját intézményeink bemutatásával kezdődött; kötetlen beszélgetések és nagyfokú interaktivitás kíséretében. Nem szeretném a teljes ütemtervet leírni, csak a legsarkalatosabb és mindenkit leginkább érintő témákra reflektálni.
Az egyik legfontosabb az internet az osztályteremben és az internetes biztonság témaköre, melyhez szervesen kapcsolódik a „digitális állampolgárság” fogalma. A digitális állampolgárság egy sokrétű szemantikai tartalom, melybe beletartozik például a kritikus gondolkodás, a magánszféra védelme, a képernyőidő kezelése, az internetes zaklatás, biztonsági eljárások, digitális empátia és a digitális lábnyom kezelése. Személy szerint engem az AI/MI felhasználási köre és a benne rejlő lehetőségek érdekeltek a legjobban, és az, ahogyan a tanítás és tanulás szolgálatába lehet ezeket állítani. Lassan felmerül a kérdés, hogy mely munkaköröket nem tud a jövőben a Mesterséges Intelligencia kiváltani.
A tanfolyam során csoportos kulturális tevékenységet isvégeztünk a foglalkozások után, a barcelonai egyetem és az Europass környékének megismerésével, illetve fakultatív kultúrális programokkal kultikus helyszíneken és épületeknél.
A hét során létrehoztunk egy adatbázis drive-ot, amelyben az összes elérési út megtalálható. Ezt szeretném megosztani a kollégákkal is, és használni csoportoktól függően az oktatásban is. A diákjaink bizonyosan igénylik az applikációk szerves jelenlétét az oktatásban. Eddig is használtam applikációkat, de szélesebb bázisból tudok most már meríteni.
Ujlaki Sándor