Immár második alkalommal jártam Angliában.
Idén Devon megyében a 125 ezer fős Exeter csodaszép városában. A város káprázatos Szent Péter katedrálisáról, egyeteméről és az Exe-folyó partjáról híres.
Hétfőn Julie Allen az általunk látogatott iskola igazgatója mutatott be bennünket kollégáinak, munkatársainak. Az Erasmus program résztvevői között csoporttársaim spanyol, olasz, bolgár nemzetiségűek voltak.
A hét folyamán az első napon az angol iskolarendszerrel ismerkedtünk meg. Összehasonlítottuk a többi ország oktatási rendszerét az angol iskolarendszerrel, új ismereteket szereztünk.
Délután a várost, Exetert látogattuk meg.
Keddi napon új témakör várt bennünket: „Mitől lesz sikeres az iskola?” Ebben Roger Fetherson véleménye, tapasztalata volt fontos, aki sikeres iskolát működtetett, tanfelügyelői posztot is betöltött. Véleménye e tárgykörben ezért volt jelentős és tanulságos a hallgatóság számára.
Szerdai napon a tanfelügyelet, az ellenőrzés és a szakértői magatartás volt a közös témakör, amelynek előadója Sue Brodley igazgató volt.
Délutáni programunk az iskolalátogatás számunkra ismeretlen ok miatta elmaradt, így szabadprogramot kaptunk.
Számomra a legjobban várt program volta Broadelyst előkészítő és elemi iskola (2-11 évesek) látogatása volt. Reggel 9 órától tartott a program. A helyszín maga körülbelül 20 km-re volt Exeter városától, szállásunktól.
Miért különleges ez az iskola? Itt már 2-3 éves kortól, azaz óvodás kortól a gyerekeket a számítógép világába vezetik, hiszen ez az iskola a Microsoft egyik kiemelt bázisa.
Tán ekkor inogtam meg az IKT eszközökkel kapcsolatban, hogy; a gyerekek hogy nem lesznek ilyen körülmények között számítógépfüggők. Bár nem vagyok teljesen meggyőződve arról, hogy ennek a korosztálynak feltétlenül szükséges-e a modern világ közelről való megismerése, esetleges használata, de ez a modell itt úgy látszik, működik.
Mi tanulóinkat folyamatosan fejlesztjük e tárgyban, fejlesztjük őket, de óvjuk a számítógép, tablet, mobiltelefon túlzott használatától. Véleménycsere alakult ki nemzetre való tekintet nélkül a tanárok között, amely jó hangulatban zajlott, más és más érveket sorakoztattunk fel a témában.
Péntek, a hét utolsó fele: Ezen a napon a részt vevő nemzetek oktatáspolitikájának megismerő témakörével, megbeszéléssel telt. Témája: „A nemzetközi trendek, felzárkóztatási kisérletek a tanulócsoportokban.”
Mindannyian egységes következtetést vontunk le a megbeszélés végén. A sikeres iskola korszerű tudással rendelkező, jó pedagógusokat foglalkoztasson, anyagilag és társadalmilag megbecsült legyen munkájuk, a kommunikáció a pedagógusok, szülők, tanulók között gördülékeny legyen. A felnőttek magatartása hitelesen mutassa be ennek a szakmának a fontosságát, jelentőségét.
Ezen a megbeszélésen főként a kelet-európai régiók felzárkózásáról, felzárkóztatásáról beszéltünk, melynek egyik lényeges eleme az angol nyelvtudás, az IKT-eszközök használata.
A hétvége kirándulással telt, Bathban voltunk, a fürdővárosban.
Következtetéseim: Az oktatásnak, képzésnek a nemzetközi formája fontos számunkra, hiszen jó gyakorlatot láthatunk, kivételes eszmecseréket folytathatunk külföldi kollégákkal. Megismerjük egymás munkáját, tapasztatot cserélünk, gyakoroljuk a nemzetközi angol nyelvhasználatot.
Egyénileg szívesen találkoztam volna más igazgatókkal, akik ennek a programnak részesei voltak, de a kelet-európai régióból csak magam voltam igazgató, így a kérdéseimre nem kaptam mindig választ.
Összeségét tekintve az utazás gazdag és színes volt, hasznosnak éreztem.
Remélem, lesz még alkalom az angol nyelv gyakorlására, illetve a jó gyakorlatok megismerésére.
Kis Mihály
igazgató