• Isztria legszebb városa

    Júliusban 1 hetes Erasmus tanfolyamon vettem részt Rovinjban. A képzés célja, hogy az írástanulás és a fogalmazás tevékenységének elsajátítása élményszerű és örömteli legyen az alsó tagozatos gyerekeknek.
    A gyönyörű mediterrán hangulatú város számos velencei emléket őrzött meg. Közel 500 éven át a Velencei Köztársaság része volt. A félszigetre épült színes, magas házakat, macskaköves, szűk sikátorokat, mediterrán hangulatú kerteket körbe öleli Adria azúrkékje. A Szent Eufémia templom legendája, a XVII. században épült Óratorony, a Szent Kereszt kapu vagy a megszámlálhatatlan apró kicsi kémény története magával ragadó. A romantikus hangulatú halászkikötőből számtalan turistahajó indult a szigetvilág felfedezésére.


    A város középiskolája adott otthont Oravecz Márta és Dr. Kivovicsné Horváth Ágnes nevével fémjelzett képzésünknek. Mindkét előadó számtalan gyakorlati, módszertani megoldásokat vonultatott fel szemléltetve és a kipróbálásra is lehetőséget adva, ezért több évre tudtam töltekezni játékos, fejlesztő és motiváló játékokból, feladatokból. A két előadó tematikáját nemcsak az érthető, jól átlátható prezentációs anyag támogatta, hanem a személyre szabott előkészített eszközök, megvalósítható ötletek felsorakoztatása. 24 fő vett részt Magyarország különböző városaiból. Gazdag és érdekes beszámolókat hallgathattunk meg egymástól a különböző városokban, településeken élő pedagógusok tapasztalatairól, tevékenységeiről, ötleteiről.

    Rendkívül jó hangulatban zajlott minden csoportmunka, közös játék. A tanfolyam zárásaként szervezett hajókiránduláson lehetőség nyílt külföldi és magyar barátságok megerősítésére. Ma is tartom a kapcsolatot a résztvevőkkel.
    Böröczfy Tünde

  • Málta, St.Juliens

    2022. július 18-29. között az ETI Executive Training Institute által szervezett The Playground Classroom – Methodology for Primary School című továbbképzésen vettem részt Máltán, St. Juliens városában. Málta szigetország, törpeállam Dél-Európában. A világ kilencedik, és Európa ötödik legkisebb nemzetközileg elismert független országa, az EU legkisebb tagállama. Málta sűrűn lakott ország, ami erősen függ a turizmustól. Mediterrán éghajlatú, melegebb és naposabb, mint Európa többi része. Számtalan építészeti és történelmi emlék megtalálható, köztük három UNESCO világörökségi helyszínnel: Ħal Saflieni-i hipogeum, Valletta és Málta megalitikus templomai.

    A képzőintézet épülete St. Juliens szívében található. Olyan nyüzsgő utcák veszik körül, ahol rengeteg étterem, bár megtalálható, a fiatal turisták és diákok kedvenc helyszínei. A tanfolyam minden hétköznap 9:00-tól 14:30-ig tartott, két kisebb és egy nagyobb ebédszünettel.

    Az első héten a tanfolyam trénere Lorensa Flinders volt, aki a jókedélyű, mindig mosolygós és segítőkész bájával egyből levett mindenkit a lábáról. Gyorsan és vidáman teltek a napok, rendkívül hasznos és színes ötletekkel gazdagodtunk. A képzés első öt napján két lengyel, egy szlovák, két cseh, két spanyol, két görög és két bolgár kollégámmal alkottunk egy csoportot. A második héten voltak, akik vagy egy másik kurzusra mentek, míg a többiek csak egy hetet töltöttek Máltán.

    Bogár Edina

     

     

  • Content and Language Integrated Learning

    2022 nyarán CLIL: discovering the world through English továbbképzésen vettem részt Horvátországban.

    Rovinj egy gyönyörű tengerparti város. Hangulatos óvárossal rendelkezik, minden sétánk alkalmával újabb és újabb dolgokat fedeztünk fel. A városban pezsgő élet folyt, első este például egy kórus tagjai énekeltek a járókelőknek az óváros különböző pontjain. A tengerpart gyönyörű, szebbnél szebb öblök csábítják fürdőzésre a turistákat. A képzés egy helyi iskolában volt. Július eleje ellenére az iskolában kifejezetten kellemes volt a hőmérséklet. Az iskola az óvároshoz közel, a város minden részéről könnyen és jól megközelíthető helyen volt.

    Tartalmas és hasznos egy hetet töltöttem Rovinjban. A csoportban egy olasz férfi volt, mindenki másnak az anyanyelve magyar, ennek ellenére angolul folyt a képzés. Trénerünk Rézműves Zoltán volt, akinek az oktatási módja, az elkötelezettsége a CLIL iránt nagyon figyelemre méltó. A képzés során számtalan olyan technikát ismertünk meg, amelynek a segítségével péntekre mindenkinek összeállt egy saját CLIL tanítási órája is. A képzés vasárnap délután egy kötetlen beszélgetéssel és egy közös vacsorával kezdődött az egyik helyi étteremben. A képzések a délelőtti és a kora délutáni időszakot foglalták magukba. A csoport minden tagja figyelte a szünetek időtartamát így csúszás sem volt. A szombati napon egy közös hajókirándulással zárult a program, amely során a környéket még jobban meg tudtuk ismerni. Nagyon örülök az Erasmus+ program keretében eljuthattam erre képzésre. Az itt tanultakat a mindennapokban is tudom alkalmazni, így izgalmasabbá tudom tenni a tanulás-tanítás folyamatát.
    Tényi Blanka

  • Tistrup – Dánia

    Az idei nyár bővelkedett felejthetetlen iskolai élményekben. Időrendben a legutolsó a dániai Jylland régió, Tistrup városkájában volt. A munkalátogatás során bepillantást nyertem a Trane Skole & Borneby iskola mindennapjaiba. A valamivel több mint 1400 lelket számláló település iskolája remekül felszerelt, tanárai motiváltak, tanulói tisztelettudóak.

    A tanítás során a pedagógusok segítő, motiváló irányt mutató szerepkörben jelennek meg a tanórákon. A tanulók a legtöbb esetben társaikkal együttműködve lépésről lépésre haladva szerzik meg a tudást. Magabiztosan használják a digitális eszközöket, a tanulást segítő számítógépes programokat.  Az iskola tantervének megfelelően nagy hangsúlyt fektetnek a gyakorlati életre való felkészítésre.

     

     

     

     

     

     

    Remekül felszerelt tankonyhával, zeneteremmel, tornacsarnokkal, kémia laboratóriummal és természettudományos szaktanteremmel rendelkeznek.

    Köszönöm Jan Wittrup igazgató úrnak a felkínált iskolalátogatási lehetőséget és kollegáinak az egyhetes mentorálást.  A jövőben igyekszem majd a tapasztalataimat beépíteni a pedagógiai munkámba.
    A közös munka során felvázoltuk egy új partneri kapcsolat kialakításának a tervét is.
    Muszula Mária

     

     

  • SMART TEACHERS PLAY MORE - IZLAND

    A 7 napos tanfolyam során különböző meditációs, relaxációs foglakozáson vettem részt. A megtanult technikák segítségével az iskola napi rutin feladatai közé könnyedén beilleszthető feladatsorok segíthetnek majd fenntartani mentális és fizikai jólétüket. A foglalkozások rendkívül gyakorlatias feladatokból álltak, és első kézből tapasztalhattam meg a lenyűgöző természet erejét.  A kurzus során lehetőségem volt átgondolni a jövőbeni lehetőségeimet, hogy hogyan tudom majd az ötleteket a saját iskolai környezethez igazítani.

    A kurzus részeként lehetőségem volt arra is, hogy bepillantást kapjak az izlandi iskolák mindennapjaiba. Szemtanúja voltam annak, hogy a mindössze 350 000 lakosú Izland milyen sok ismert sportolót és művészt ad a világ számára. Tantervükben rendkívül fontos szerepet kap a természet, a sport és a gyakorlati tárgyak, mint például a háztartástan, a fa megmunkálása, a kötés, a textíliák kreatív módon való felhasználása. Ezek a foglalkozások azonos prioritást élveznek, mint a tudományos tárgyak az oktatás minden szakaszában.
    A festői környezet, a geológiai képződmények hihetetlen tárháza, az ámulatot ébresztő flóra és fauna életre szóló emlékekkel gazdagított.
    Muszula Mária

  • Prága

    2022. júliusában az International Tranining Center által szervezett Innovative Approaches to Teaching továbbképzésen vettem részt Prágában. Prága egy nagyon változatos város. Építészete, városképe sok mindenben közös Budapesttel. A képzőintézet székhelye Prága szívében található, közel a nyüzsgő és híres Vencel térhez. A tanfolyam órái a délelőtti és a délutáni időszakokat felváltva érintették. A tanfolyam vezetője, trénere az indiai származású Smriti és a cseh Delisa volt. Mindketten érdekes és fontos információkat adtak, amelyet a munkám során tudok alkalmazni.
    Tartalmas és hasznos egy hetet töltöttem Prágába. A csoportban egyedüli magyar voltam, 2 horvát, 5 román és 7 ír társaságában. Az ír kollégák nagyon segítőkészek voltak a nyelvi nehézségeinek leküzdésében. Számos olyan módszert tanultam meg egy hét alatt, amelyek segítségével a tanítás-tanulás folyamatát hatékonyabbá tudom tenni. A képzés első napján délután prágai városnézésen vettünk részt egy helyi idegenvezetővel Ludmillával. A város főbb nevezetességeit néztük meg, illetve felhívta a figyelmünket, hogy mik azok a helyszínek amelyeket érdemes még felkeresnünk.
    Nagyon örülök az Erasmus+ program keretében eljuthattam erre képzésre. Az itt tanultakat a mindennapokban is tudom alkalmazni, így izgalmasabbá tudom tenni a tanulás-tanítás folyamatát.
    Tényi Blanka

     

  • Happy school - happy teachers

    2022. július 31-én elutaztam Barcelonába, hogy részt vegyek a Europass Teacher Academy által szervezett tanfolyamon, a Happy teachers for a Happy School: Introduction to Mindfulness and Positive Education kurzusra. Az első héten Marta Mandolini, olasz származású pszichológus, művészeti terapeuta, mindfulness oktató óráit hallgattam. A téma népszerűségét az is mutatta, hogy 17-en voltunk egy csoportban, lengyelek, belgák, szlovákok és magyarok. Ez a hét inkább elméleti volt, tanultam a pozitív pszichológiáról, a PERMA modellről, mely a „wellbeing” – „jóllét” fontosságára hívta fel a figyelmet, és eszközöket mutatott ennek megvalósítására az iskolában. A mindfulness alapjaival megismerkedhettem, majd egy nap kimentünk a Történelmi botanikus kertbe, ami a Montjuic dombjai között feküdt. Ott különböző feladatokat gyakoroltunk, ami a „jelenben levést” segítette.
    A második hét inkább gyakorlati feladatokból állt. Tanárom, Marina Moreno, spanyol pszichológus volt. 2 teljes napot egy jóga központban tölthettem, ami nagyon sokat segített abban, hogy ebben a csodás, de nagyon nyüzsgő városban megtaláljam az egyensúlyt. Mivel én is jógázom, illetve a gyerekeknek is tartok jóga foglalkozásokat, nagyon otthonosan éreztem magam a központban, az ászanák, a légzőgyakorlatok, és a meditációk alatt. A mindfulness-t eddig még nem gyakoroltam, de nagyon meggyőző volt számomra, és szeretném beépíteni mind az óráimba, mind a jóga szakköreimbe. Fantasztikus hasznos módja a szorongás csökkentésének, az érzelmeink megismerésének és kezelésének.
    Számos nevezetességet sikerült megnéznem kint tartózkodásom alatt, annak ellenére is, hogy nagyon meleg volt az idő, és a közlekedési eszközökön a kötelező maszk viselés okozott kellemetlen pillanatokat is. Úgy érzem, hogy sikerült ismét egy olyan kurzuson részt vennem, ahol nagyon jól éreztem magam, és számos hasznos információt, gyakorlatot hoztam haza.
    Mogyoródi Tímea

  • Firenze

    2022. július 18-29. között az Europass Teacher Academy által szervezett Activate your Artistic Sensitivity: Art Psychology and Video Making továbbképzésen vettem részt Firenzében. A kéthetes kurzus a belvárosban volt két különböző helyszínen, témában. Firenzét a reneszánsz bölcsőjeként tartják számon, a 13. és 16. század közötti virágzó időszakban számos remekmű készült, amiket az óráimon ismertetek a diákjaimmal, noha még élőben nem láttam eddig azokat. Többek között ezért is választottam a kurzus helyszíneként ezt a várost.

    A kiutazásra sajnos két évet kellett várnom a Covid járvány miatt, végül, amikor elérkezett a nap vegyes érzelmekkel vágtam bele az utazásba. Nagyon vártam, hogy meglássam Firenzét és barangoljak az utcákon élőben, hiszen itthon többször a Google map segítségével körbejártam már a várost a kétéves várakozási időszakban. Ez volt az első külföldi képzésem, így izgultam a nyelvi tudásom miatt, mint később kiderült alaptalanul, mert a mobilitáson résztvevő kollégák közül sokan hasonló tudással rendelkeztek, minden résztvevő beleértve a trénert is türelmes és figyelmes volt.
    A kurzus első hetében Monica Ogaz volt a tréner, aki mexikó származású festőművész és okleveles tanácsadó, művészetterápiás szakember. Az előadások az ő belvárosi műtermében folytak. A stúdióban elméleti és gyakorlati oktatás folyt, jó hangulatban. Rengeteg kreatív feladatot próbáltunk ki, utána pedig a gyakorlatok elméleti hátterét beszéltük át. Illetve a feladatok óratermi átültetésének a lehetőségét taglaltuk. A kurzus lényege a művészet terápia, művészet adta érzelmi intelligencia fejlesztése volt. Számos feladat csoportos munka volt, így lehetőségem adódott megismerni a kurzusban résztvevő kollégákat. Voltak lengyel, cseh, portugál, német és magyar tanárok a képzésen. Az órákat délelőtt vagy délután tartotta Monica, voltunk külső helyszínen, ahol csoportokra bontva oldottuk meg a feladatot.
    Az egyik délután kaptunk idegenvezetést a belváros érdekességeiről, olyan információkat osztottak meg velünk a város történelméből, amiket nem lehet megtalálni az útikönyvekben. Az utolsó nap pedig egy buszos kiránduláson vettünk részt, elvittek minket San Gimianoba, Pizzába, Siennaba, ahol egy kis ízelítőt kaptunk a toszkán konyhából, illetve egy borkóstolóra is elvittek minket. A tikkasztó hőség ellenére hangulatos kiránduláson vehettünk részt.

    A második heti kurzust Riccardo Manni olasz származású nyelv- és multimédiatanár tartotta, aki szórakoztató és ismeretterjesztő feladatokat mutatott nekünk technika használatával. A kurzus témája: Photo and Video Making in your Classroom: The Educational Power of Multimedia.  A csoporttársak közül voltak ismerősök az első heti kurzusról és megismerkedtünk új kollegákkal, akik Szlovákiából származnak. Vágtunk videókat, különböző video effekteket használtunk. Olyan alkalmazásokat ismertünk meg, amiket az órai előadásaink során hasznosíthatunk a későbbiekben. Az egyik délelőtt külső helyszínen csoportosan végeztünk a feladatot, egy telefonos applikáció használatával. Később mi is elkészítettük a saját feladatunkat a programmal.

     

     

    Nagyon örülök az Erasmus+ program keretében eljuthattam ezekre képzésekre, az ott tanultakat beépítve az óráimba a diákok érzelmi intelligenciáját tudom fejleszteni. A második heti kurzuson megismert programokat pedig az iskola közösségi eseményeinek a dokumentálásában és az órai előadásaim színesítésében tudom hasznosítani.
    Kun Zita

     

  • Első Erasmus+ utam

    Idén nyáron, 2022. augusztus 1 és 12. között egy nagyon eseménydús és szakmailag is rendkívül hasznos továbbképzésen vettem részt a Europass Teacher Academy szervezésében, Barcelonában. A képzésem a Positive Mindset and Well-Being in Schools névre hallgatott. Életemben először – de remélhetőleg nem utoljára – jártam Barcelonában, ebben a nyüzsgő, állandóan vibráló és így nyáron, hihetetlenül forró városban. Lenyűgöző volt szinte minden szeglete; amerre sétáltam, mindenhol csodálatos épületek, erkélyek, szobrok, szökőkutak szegélyezték utamat. Antoni Gaudi csodálatos remekművei, casa-i, a Güell Park és a Sagrada Familia világviszonylatban is egyedülállóak.
    A tanfolyam Barcelona belvárosában, az emberektől hemzsegő Plaza Catalunya tőszomszédságában volt, egy igazán impozáns, régi épületben. Az órák hol délelőtt, hol délután voltak. A csoportunkban szép számban voltak magyarok és lengyelek, illetve akadt még belga és cseh résztvevő is. A tanfolyam első hetében Marta Mandolini, második hetében pedig Federica Di Bartolomeo, két olasz hölgy volt a trénerünk. Marta igazi pozitív személyiség, mosolyog, sürög-forog, míg Federica nyugodtságával és kiegyensúlyozottságával teremtett kellemes légkört az órákon.
    A tanfolyam első hetében játékos feladatok segítségével beszélgettünk a boldogságról, az elégedettségről, a pozitív pszichológiáról, alapvető érzelmeinkről és az erőszakmentes kommunikációról. Gyakoroltuk a stresszoldást és relaxációt, légzőgyakorlatokkal és a pozitív pszichológia eszköztárával, illetve a hatékony, előrevívő kommunikációt magunkkal és környezetünkkel. A második héten folytattuk az iskolai közegben is használható, játékos feladatok sorát. A fókuszba a mindfulness, az egymásra figyelés, az aktív figyelem és Plutchik érzelemkereke került; sok-sok saját ötletünket, bevált gyakorlatainkat osztottuk meg egymással. Összességében számtalan hasznos, iskolánk keretein belül is bátran alkalmazható gyakorlattal lettem gazdagabb, amellyel segíthetem kollégáim mindennapi munkáját az érzelmi intelligencia tanításában, illetve én magam is sokat tanultam az önreflexióról, érzelmeim azonosításáról, a  stresszkezelésről és a másokkal való megfelelő kommunikációról.

    Nagyon hálás vagyok az Erasmus+ programnak, hogy eljuthattam Spanyolország fővárosába. Sok hasznos tapasztalással lettem gazdagabb, mind szakmailag, mind saját magamat tekintve, amiket reményeim szerint az iskolai munkámban és munkakapcsolataimban, illetve a magánéletben is hasznosítani tudok.
    Greskovics Rita

  • Helsinki

    2022. július 11 és 16 között Helsinkiben vettem részt az első Erasmus+ programomon. A kurzus címe Flipped Classroom and Distance Learning: Following Finland, vezetője Mia Torttila és Pui Law volt.
    Közel a belvároshoz egy hangulatos sétálóutcában helyezkedett el a Eurpoian Teacher Academy bázisa, ahol a hét öt napján öt órában vettünk részt a kurzuson. A hét első felében megismerkedtünk a finn oktatás felépítésével. Reális képet kaptunk a valóságról, a valódi értékekről és a mítoszokról egyaránt. Bepillantást nyertünk a kurzuson részt vevő tanárok országainak oktatási helyzetéről az egyéni bemutatkozások alkalmával, úgymint lengyel, szlovén, olasz, bolgár, görög és magyar oktatásról. A továbbiakban a pandémia miatt kialakult távoktatás finn megoldásait, különböző digitális platformok használatát és oktatási módszertanait mutatták be nekünk. A Hybrid Learning, Flipped Classroom, Blended Learning és Project Based Learning technikákba nyerhettünk bepillantást. Kipróbáltunk egy sor alkalmazást is, melyek segíthetik további munkánkat, színesíthetik módszertanunkat és feladatkiadásainkat. Jó hangulatú, tartalmas kurzus volt, remek, felkészült oktatókkal.

    Helsinki elbűvölő város. A könnyű közlekedés és a váratlan jóidő lehetővé tette, hogy egy hét alatt bejárjuk a várost földön és vízen és megmártózzunk a Finn-öbölben. Jártunk a híres, régi piacon, ahol kötelező a tradicionális lazaclevest megkóstolni. A központi kikötőben harcoltunk a sirályokkal, hogy ne csapjanak le az ételünkre, miközben az este 11-kor lemenő nap fényében vacsoráztunk. Behajóztunk Soumenlinna szigetére a 18. századi erődöt és a Hadtörténeti Múzeumot megcsodálni. Körbesétáltuk a Központi Könyvtárat és ámulva néztük, hogy a kurzuson emlegetett egyenlőség hogyan működik a valóságban. Itt mindenki egyformán és ingyen, vagy kedvezménnyel juthat magasszintű szolgáltatásokhoz. A könyveken túl 3D nyomtatás, barkácssarok, zenei stúdiók, alkotószobák, professzionális digitális eszközök, nyomtatók állnak mindenki rendelkezésére, nem beszélve a hely fantasztikus szépségéről, a praktikus, emberbarát, tiszta skandináv dizájn kézzelfoghatóságáról.

    Nagyon élveztem ezt a tanfolyamot és utazást, bármikor, bárkinek csak ajánlani tudom.
    Zámori Zsófia